8.30-9.30: Ankomst og registrering
9.30-9.45: Velkomst ved bestyrelsen
9.45-10.45: Plenum 1: Steffen Bohni Nielsen – AI’s Transformative Rolle i Evaluering
Steffen vil i sin keynote reflektere over, hvordan AI-teknologierne ændrer traditionelle evalueringsmetoder og åbner op for revolutionerende tilgange til både indsamling, analyse og opbevaring af data. Han vil også belyse, hvordan AI kan øge effektiviteten og nøjagtigheden i evalueringer, samtidig med at den reducerer omkostningerne og fremskynder processen. Steffen adresserer også de nødvendige kompetencer, som evalueringsprofessionelle må udvikle for at tilpasse sig denne nye teknologiske æra, herunder vigtigheden af at integrere data science i evalueringsteams. Videre vil han diskutere de etiske udfordringer, som følger med anvendelsen af AI, herunder behovet for en kritisk og ansvarlig tilgang.
Steffen er direktør for Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Steffen er medredaktør på den kommende bog Artificial Intelligence and Evaluation: Emerging Technologies and Their Implications for Evaluation, som forventes publiceret som open access i september 2024.
Slides fra oplægget her.
Links til Kraka/Deloitte rapporten og NDA special issue
10.45-11.00: Pause
11.00-12.20: Læringsseminar og parallelsessioner
På dette års konference er der læringsseminar og parallelsessioner i samme tidsramme. Du skal altså vælge enten et læringsseminar eller to parallelsessioner.
Læringsseminar 1 (3 timer): Building Evaluation Capacity in Organizations
Isabelle Bourgeois, Ph.D., Full Professor at the Faculty of Education, University of Ottawa og Leslie Fierro, Ph.D., Max Bell School of Public Policy
Læringsseminar 2 (3 timer): Hvordan kan evaluator bidrage til strategisk læring i og på tværs af organisationer
Nikolai Weissert, partner i Pluss
Parallelsession 1: Få din evaluering bragt i spil – anvendelsesorienterede tilgange i evaluering
Niels Peter Mortensen, VIVE
Parallelsession 2: Evaluering med ny teknologi og AI – hvilke etiske dilemmaer står vi i? Og hvilke evalueringsetiske principper bruger vi?
Karen Ask, Væksthusets kompetencecenter og Jette Annasofia Lunding Toft, Kvalitetssekretariatet, Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier
12.30-13.30: Frokost
13.30-14.50: Læringsseminar og parallelsessioner
Læringsseminar 1 (3 timer): Isabelle Bourgeois – fortsat
Læringsseminar 2 (3 timer): Weissert – fortsat
Parallelsession 3: Evalueringsrubrikker – hvorfor og hvordan?
Mikkel Møldrup-Lakjer og Sofie Bysted, begge fra Social- og Boligstyrelsen
Parallelsession 4: Co-creation – hvordan kan vi evaluere klogt, når vi har samarbejdet med andre om innovation?
Lene Krogh Jeppesen og Marie Munch-Andersen, begge fra Center for Offentlig-Privat Innovation (CO-PI)
15.00-16.00: Koordineret gåtur, yoga, sofasnak eller pause på egen hånd
16.00-17.00: Plenum 2: Anders Koed Madsen – Har vi brug for en ny datafantasi?
Vi er vant til at tænke evaluering som noget, der involverer strukturerede datakilder, som f.eks. survey-svar i form af likert-skalaer eller anden form for statistik. Men fremkomsten af ‘kvalitativ AI’ (f.eks. sprogmodeller) har givet os nye dataværktøjer, der gør det muligt at evaluere på helt nye måder. Ved at finde mønstre i kvalitative data kan vi blive bedre til at ‘lytte’ til perspektiver fra brugere og borgere. Det er relevant for alt fra trivselsmålinger til evaluering af forskning. Men det kræver, at vi udvider vores forståelse af, hvad data kan være i evalueringssammenhæng. Anders Koed Madsen vil i denne keynote introducere en model for datafantasi og gennemgå cases, hvor organisationer har lykkes med at skubbe til deres forståelse af, hvad data er og kan være.
Anders Koed Madsen er professor ved Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet. Han indgår i forskningsgruppen TANTLab – laboratorium for teknoantropologi. Labbet fokuserer på forskning og uddannelse inden for teknologiforståelse og humaniora, og arbejder ofte i grænsefladen mellem teknologi, samfund og menneskelig interaktion.
Slides fra oplæg her.