Slides: Systematiske individorienterede forebyggelsesindsatser – Realistisk syntese
Marie Broholm-Jørgensen, Adjunkt ved Statens Institut for Folkesundhed, SDU
Trine Thilsing, Lektor, Forskningsenheden for Almen Praksis, SDU
Nanna Bjørnbak Christoffersen, Videnskabelig Assistent, Statens Institut for Folkesundhed, SDU
Folkesundhed, SDU
Med afsæt i, at det er vanskeligt at påvise virkningen af systematiske og målrettede individorienterede forebyggelsesindsatser, har vi igennem en realistisk syntese un- dersøgt, hvilke faktorer man skal være opmærksom på i planlægningen og gennem- førelsen af forebyggelsesindsatser, for at de forskellige dele af indsatsen kan fun- gere i et komplekst set up. Udfordringen med evaluering af disse indsatser generelt kan tilskrives, at forebyggelsesindsatser bla. gennemføres i komplekse set-up og in- volverer mange aktører. Anvendelse af en realistisk syntese muliggør at anse kom- pleksitet som et vilkår, som ikke forsøges kontrolleret eller reduceret. I stedet an- vendes erfaringer fra forskellige forebyggelsesindsatser til generelle udsagn om, hvordan en intervention virker, og under hvilke betingelser.
Deltagerforudsætninger
Kendskab til forskellige evalueringstilgange og programteori.
Deltagerudbytte
Viden om fordele og ulemper ved at anvende realistisk evaluering med særlig vægt på realistisk syntese som evalueringstilgang.