Slides: Interesse for naturvidenskab DES 2022
Jan Sølberg, Lektor ved Københavns Universitet/NEUC
Dorte C. Elmeskov, Specialkonsulent, Københavns Universitet/NEUC
Olga Trolle, Konsulent, Københavns Universitet/ NEUC.
Gennem mere end 60 år har der været fokus på at rekrutere flere unge til de natur- videnskabelige uddannelser, så de kan bidrage til at løse nogle af samfundets store udfordringer. Der har derfor været mange indsatser rettet mod at øge unges inte- resse for naturvidenskab. Men der findes ikke nogen klar forståelse af, hvad der kendetegner denne interesse; hvilke virkemidler, der kan øge den; hvordan man bør måle den eller hvornår målet er nået. Dermed udgør unges interesse for natur- videnskab et wicket problem (Rittel and Webber, 1973), som ofte stiller evaluator i en svær situation. Vi diskuterer hvad wicked problems betyder for evaluators rolle, mandat og metodiske valg mere generelt ud fra to konkrete cases.
Deltagerforudsætninger
Der kræves ingen forudsætninger for at deltage.
Deltagerudbytte
Forsøg på at øge unges interesse for naturvidenskab er et godt eksempel på et wicked problem, som mange har arbejdet med i mange år. Erfaringerne fra mange år indsatser kan forhåbentlig inspirere andre, der beskæftiger sig med wicked pro- blems i deres evalueringer. Deltagerne kan således forvente at få nogle bud på prin- cipielle udfordringer ved evaluering af wicked problemer, såsom skiftende evaluator roller og metodiske udfordringer.