Slides: ppt BD session 5 DES 2022
Marianne S. Balleby, Specialkonsulent ved DEFACTUM, Region Midtjylland
Tina Veje Andersen, Sundhedsfaglig konsulent, DEFACTUM, Region Midtjyl-
land.
Brugerdialog-metoden bidrager til forståelse af problemer gennem brugernes ople- velser. I en brugerdialog interviewer facilitatoren brugerne om deres oplevelser, mens de professionelle lytter. Der følges op med runder med refleksion og udvikling af ideer til meningsfuld udvikling af vores velfærdsydelser. Vi fortæller om meto- dens stringente mødeform, som sikrer ro og omtanke. Metoden illustreres gennem tre forskellige eksempler: 1) LUP-brugerdialoger om patienters oplevelser af hospi- talsafdelinger, 2) Brugerdialoger i sundhedscentre med borgere med type 2 diabe- tes om fastholdelse af sundhedsvaner og 3) Pårørendedialoger i botilbud for voksne med udviklingshæmning som led i udvikling af pårørendesamarbejde.
Deltagerforudsætninger
Der kræves ingen særlige forudsætninger, men gerne interesse for kvalitative me- toder, brugerperspektiver og metoder til procesfacilitering.
Deltagerudbytte
Metode-inspiration til at lytte til brugeres oplevelser af problemer.