Parallelsession 6: Vilde løsninger på vilde problemer – udvikling og evaluering af sociale effektinvesteringer

Slides: Oplæg Aarhus Kommune

Thomas Artmann Kristensen, Ph.D og Konsulent, Sociale forhold og beskæftigelse, Aarhus Kommune.
Mads Bundgaard, Konsulent, Sociale Forhold og Beskæftigelse, Aarhus Kommune.
Christina Voigt, Pædagogisk konsulent, Børn og Unge, Aarhus Kommune.

Der er enighed om, at mange af samfundets mest komplekse sociale problemer bedst adresseres gennem tidlige og forebyggende indsatser. Der er dog ofte mange barrierer herfor: ofte kræves store investeringer, og ofte er gevinsterne usikre eller viser sig først om mange år og helt andre steder i det offentlige end der, hvor investeringen blev foretaget. Aarhus Kommune giver i oplægget giver ét bud på, hvordan man kan overkomme de forhindringer og vurdere indsatsers investeringspotentiale, herunder hvordan man løbende evaluerer på tidlige indsatser. Der tages afsæt i kommunens sociale effektinvestering i udsatte børn ’Lær for Livet’, og derudfra præsenteres kommunens foreløbige erfaringer med en social effektinvestering som en løsning på et af samfundets vildeste problemer: negativ social arv.

Deltagerforudsætninger

Der forventes ikke noget forhåndskendskab blandt deltagerne

Deltagerudbytte

Deltagerne kan forvente at få aktuel viden om Aarhus Kommunes erfaringer med sociale effektinvesteringer. Sociale effektinvesteringer ligger aktuelt højt på den politiske dagsorden og nævnes ofte som en ny og innovativ måde at skabe social for- andring på. Vi ser da også, at antallet af sociale effektinvesteringer er i vækst både herhjemme og internationalt.

Deltagerne vil derfor kunne drage gavn af kommunens erfaringer med fordele og ulemper ved sociale effektinvesteringer som løsninger på samfundets svære proble- mer som hjemløshed, langtidsledighed og vold i familier. I oplægget vil der derfor være fokus på potentielle faldgruber og måder at overkomme dem på.

Desuden vil der på sessionen være rigt med indhold til de metodeinteresserede. En af udfordringerne ved tidlige, forebyggende indsatser er, at det er svært at vurdere, hvilke effekter en indsats skaber for børn senere i livet, og om det kan betale sig for en kommune at investere i den. Samtidig kan det i en kommunal kontekst, grundet begrænset kapacitet og tidspres, være svært at investere mange ressourcer i at be- lyse virkningerne af en indsats. Oplægget vil præsentere livsforløbsanalyser som ét bud på, hvordan en kommune (eller anden offentlig organisation) kan vurdere, om tidlige indsatser økonomisk kan betale sig, der balancerer dé hensyn. Dermed vil f.eks. kommunale og regionale deltagere få kendskab til et konkret værktøj, som de relativt nemt kan anvende i en ellers travl hverdag.