Læringsseminar 3 (3 timer): Den refleksive evalueringspraktiker – lær at bruge evalueringsetiske principper som et kompas, når du skal navigere i kompleksitet og paradokser

Nikolai Weissert – Pluss Leadership, Evert Vedung – Uppsala University og Stefan Brendstrup – Pluss Leadership

Se slides her

For at kunne diskutere, om evalueringer gennemføres i samfundets tjeneste, bliver vi nødt til først at stille os selv spørgsmålene: Hvilke evalueringer gennemføres overhovedet i dag, hvad karakteriserer dem, og kan vi se nogle mønstre?

Vi tror, at der er flere tilgange ude at gå, når vi ser på evalueringer, der gennemføres i regi af fx den offentlige sektor, de private fonde og civilsamfundet. Med parallelsessionen kaster vi et kritisk blik på det danske evalueringsfelt for beskrive og diskutere hvilke evalueringer, der fylder. Vi har på forhånd lavet en analyse, men vil til sessionen lægge op til, at vi sammen mapper tilgange, tendenser og karakteristika.

Og så spørger vi Evert Vedung: Er der grundlag for at tale om nye bølger af evaluering, end de fire, han tidligere har beskrevet?

Deltagerudbytte

Deltagerne kan forvente, at de til sessionen kommer til:

  • At få et overblik over evalueringstendenser i det danske evalueringsfelt – og en introduktion til to grundlæggende forsøg herpå, som er gjort tidligere v/ Vedung samt Christie og Alkin.
  • I forlængelse heraf kan sessionen bidrage til at øge og nuancere deltagernes begrebsapparat ift. til at beskrive de evalueringstilgange, de møder i deres praksis.

I sidste ende kan dette styrke deltagernes grundlæggende, faglige refleksion og dermed bidrage til at opbygge deres evaluaeringskapacitet indirekte.