Philipp Pechmann, Caroline Kongsted og Julie Riishøj – alle fra Social- og Boligstyrelsen, Tværgående Analyse, Monitorering og Evaluering
Gennem caseeksempler fra nogle af Social- og Boligstyrelsens aktuelle evalueringsprojekter, ønsker vi at bidrage til en drøftelse af potentialer og dilemmaer i den formative evalueringspraksis.
Vi illustrerer, hvordan vi i vores egen evalueringspraksis forsøger at bidrage til udvikling af virksomme og gavnlige sociale indsatser til udsatte borgere ved hjælp af formative evalueringsaktiviteter. Med afsæt i vores egne erfaringer beskriver og diskuterer vi potentialer samt etiske, metodiske og praktiske udfordringer og dilemmaer i formativ evaluering.
På denne baggrund give vi vores bud på hvordan formativ evaluering kan understøtte udviklingen af sociale indsatser og en vidensbaseret socialpolitik.
Deltagerforudsætninger
Deltagerne skal have interesse for og kendskab til formativ evaluering og gerne erfaring med at planlægge og eventuelt gennemføre denne type evaluering.
Deltagerudbytte
Vi inviterer deltagerne med ind i et refleksionsrum, hvor de dels kan få indsigt i vores erfaringer og overvejelser, og dels kan bidrage med deres egne erfaringer og tanker, til fælles inspiration for gennemførelse af formativ evaluering.