Parallelsession 6: Evalueringsdata understøtter implementeringen af evidensbaserede indsatser – case fra Vi lærer sammen i dagtilbud

Malte Kloster Pihl og Nynne Thorup Horn – begge fra TrygFondens Børneforskningscenter, Aarhus Universitet

Se slides her.

I sessionen fortæller vi om, hvordan evalueringsdata kan anvendes i implementeringsunderstøttelse. Vi tager udgangspunkt i Vi lærer sammen, som er en pædaggoisk indsats, der har vist positive effekter på børns udvikling i flere lodtrækningsforsøg. Evalueringerne viste dog, at graden af implementering påvirker børnenes udbytte.

Indsatsen bliver nu udbredt til danske dagtilbud og bliver her systematisk understøttet af en række datainformerede implementeringstiltag.

  • Vi præsenterer vores arbejde med parathedsvurderinger og løbende rapporter om implementeringen.
  • Vi fortæller om, hvordan vi klæder dagtilbuddene på til at arbejde med implementeringsdata.

Sammen med deltagerne vil vi reflektere over og diskutere, hvordan man kan skabe evalueringskapacitet hos frontlinjemedarbejdere.

Deltagerudbytte

Deltagerne vil få viden om, hvordan implementeringen af evidensbaserede indsatser kan understøttes af evalueringsdata. Her tager vi udgangspunkt i en teoretisk implementeringsmodel, og viser hvordan den konkret er omsat til understøttende aktiviteter i implementeringen af den pædagogiske indsats Vi lærer sammen.

Herudover vil oplægget specifikt fokusere på, hvordan man kan anvende data i implementeringen af evidensbaserede indsatser. Vi vil konkret præsentere, hvordan det gøres i Vi lærer sammen gennem parathedsvurderinger og løbende implementeringsdata (gennemførselsgrad og børnenes udbytte).

Derudover er det håbet, at deltagerne reflekterer over og inspirerer hinanden til, hvordan man kan klæde fronlinjemedarbejdere på til aktivt at anvende data ind i implementeringen af nye tiltag.