Læringsseminar 2: Hvordan kan evaluatorer bidrage til strategisk læring i og på tværs af organisationer?

Nikolai Weissert, partner i Pluss

Er det nok, at evaluatorer blot leverer viden, eller bør de også tage ansvar for at skabe læring for at sikre, at den viden bliver brugt?

På DES2023 præsenterede Evert Vedung, Stefan Brendstrup og Nikolai Weissert en læringssession om de tendenser i evalueringsfeltet. En af de centrale diskussioner var: Hvad skal en evaluator kunne for at skabe værdi i fremtiden?

Svaret er komplekst, men et afgørende punkt, som blev fremhævet, er, at evaluatorer skal være i stand til at facilitere ’strategisk læring’ – på tværs af hierarkier og aktører i netværk, systemer og specialiserede siloer inden for både den offentlige, private og civile sektor.

Internationalt forbindes ‘strategisk læring’ ofte med transformativ innovation, systemforandring og New Public Governance, især i situationer med begrænset indsigt i problemers karakter og deres mulige løsninger. Her kræves en eksperimenterende tilgang, hvor problemundersøgelser, handlinger og erfaringer påvirker vores forståelse af udgangspunktet og de næste skridt. Det stiller krav til evaluering og evaluator.

At fokusere på og tage ansvar for læring ligger måske uden for den traditionelle opfattelse af evaluators rolle, selvom undtagelser findes. Begreber som ‘strategi’ og ‘læring’ kan virke abstrakte. Derfor vil vi på denne session sammen udforske:

  1. Hvad er strategisk læring?
  2. Er det evaluatorers opgave at fremme strategisk læring?
  3. Hvad kan evaluatorer konkret gøre for at fremme strategisk læring i organisationer, netværk og systemer?

Kom og vær med til at udforske spørgsmålene, få input fra ind- og udland – og få inspiration til din egen evalueringspraksis.

Deltagerudbytte:
Vi drømmer om en levende session, hvor vi alle går derfra med en dybere forståelse af, hvad strategisk læring er, hvorvidt det er evaluatorers opgave at bidrage til den – og deleværdige konkrete råd til og eksempler på, hvordan evalueringer og evaluatorer kan skabe anledning til strategisk læring i organisationer, netværksorganiseringer og systemer.

Deltagerforudsætninger:
Ikke andet end en grundlæggende stor nysgerrighed på egen praksis.

NB: ovenstående tekst er foreløbig, og der kan ske justeringer