Parallelsession 3: Kommer unge komme i job eller uddannelse af at cykle til Alpe d’Huez? Refleksioner om at tæmme et vildt problem i en evaluering

Charlotte Brandsborg og Sara Panduro – begge fra Ringkøbing-Skjern Kommune

Se slides her

I april 2021 igangsatte Ringkøbing-Skjern Kommune projekt ”Vejen Ud”  målrettet unge, som hverken var i job eller uddannelse. De unge som deltog i projektet havde udfordringer udover ledighed.

Men ”Vejen Ud” var ikke en helt almindelig beskæftigelsesindsats. Målet var godt nok, at de unge kom i job eller uddannelse – de unge havde dog mere end ét bjerg af forcere, for ved siden af et praktikforløb hos en lokal virksomhed indgik de unge i et træningsforløb drevet af frivillige cykelentusiaster, hvor målet var at cykle fra Ringkøbing til Alpe d’Huez.

Konklusionen i evalueringen blev, at ”Vejen Ud” var både dyrere og sandsynligvis mindre effektiv end den indsats, de unge ellers ville have fået. Men blev projektet evalueret med de rette metoder? Overså vi noget ved at bruge de klassiske NPM-værktøjer som brugerevaluering og effektevaluering?

Deltagerudbytte

Kendskab til det dilemma som opstår, når der er aspekter i en evaluering, som åbenlyst har værdi, men er svært at kvantificere, hvilket kan gøre det svært at sammenligne med lignende indsatser (kontrol).

Indblik i dilemmaerne i at reducere kompleksitet for at finde sammenhænge. Og om hvordan vi bruger skattekronerne bedst muligt på kort sigt – kontra at gøre noget helt anderledes med risiko for både succes og fejl (læring).