Jacob Bøll Ansættelsessted og Maria Sterup Brigsted – begge fra Børne- og Ungdomsforvaltningen, Københavns Kommune
Vi evaluatorer er et stolt folkefærd. Vores ædle formål er at producere viden til udvikling, gennemførelse og opfølgning af indsatser, der tjener samfundet. Indsatser, der er udviklet og drevet af kolleger, der også har noble ambitioner om at tjene almenvældet.
Har vi som interne og eksterne evaluatorer indset, at vi også er bureaukrater og med til at reproducere systemet? At debatten om kolde hænder også er møntet på os. Når vi gennemfører interviews, laver surveys, etc., trækker vi på ressourcer, som kunne bruges i samvær med børn, pleje af ældre eller undervisning
Så, er vi gode nok til at spørge os selv og vores kunder, om vi med vores arbejde er med til at skabe mindre og bedre bureaukrati? Følger vi op på, om vores evalueringer bliver brugt? Og er vi opmærksomme på at give vores viden videre til dém, der har brugt krudt på at lade sig evaluere? Hvor ofte er vi gaven, som ingen havde ønsket sig?
I denne interaktive parallelsession ønsker vi at starte en diskussion om evaluators pligt til at være en ’god’ bureaukrat. Hvad betyder det for vores måde at arbejde på? Hvordan skaber vi bedst værdi for samfundet? Vi tager udgangspunkt i undersøgelsen “Perspektiver på forenkling”, hvor vi har spurgt ledere på skole- og dagtilbudsområdet i København om, hvilken type opgaver, der tager tid væk fra deres faglige ledelse.
Deltagerudbytte
Den interaktive dialog og erfaringsudvekslinger vil give deltagerne mulighed for at se evalueringsarbejdet i et nuanceret perspektiv, når de kommer hjem til hverdagens opgaver.