Parallelsession 7: Drop effekt-målingerne og gå tæt på dem, det handler om – Nye veje at gå for evalueringer af komplekse sociale indsatser

Simon Haugegaard, SUS

Se slides her

Jeg er uddannet sociolog med en særlig interesse for evaluering af indsatser på socialområdet. Jeg er optaget af, hvordan evalueringsfeltet i Danmark kan udvikle sig, så det i højere grad giver svar på de evalueringsmæssige behov, der er opstået i takt med, at nye og systemforandrende tilgange til komplekse sociale problematikker vinder frem.

”Projektets virkning vil blive dokumenteret med en kvantitativ før- og eftermåling ved projektets start og slut…”

Sådan lyder det ofte, når vi indskrives i projektansøgninger som evaluatorer, men næsten lige så ofte oplever vi, at målingen ikke egner sig som grundlag for vurdering af de opnåede forandringer. Gang på gang ser vi, at det er svært at rumme de forventede forandringer indenfor et sæt af kvantitative evalueringsparametre – det gælder ikke mindst, når vi evaluerer komplekse og systemforandrende tiltag.

Når fonde og bevillingsgivere kræver kvantitativ effekt-måling, kan det ses som en arv fra New Public Management-paradigmet. Med overgangen til New Public Government (NPG) er der en højere grad af anerkendelse af den komplekse og uforudsigelige karakter, sociale problematikker ofte har. NPG kalder på andre målemetoder og nye roller og relationer for evaluatorer, som bedre kan indfange kompleksiteten uden at gå på kompromis med behovet for dokumentation af individuelle og organisatoriske forandringer.

Vi hilser overgangen velkommen og har allerede gjort os erfaringer med metoder og evaluatorroller, som vi har erfaret både fungerer til at skabe værdi til projekter undervejs og som greb til at dokumentere forandringer og virksomme mekanismer i indsatser, der adresserer komplekse sociale problematikker.

I denne session vil vi dele ud af vores erfaringer. Hør blandt andet om, hvordan vi arbejder med:

  • Metoden forandrings- og læringsfortællinger
  • Læringsloop som kollektiv lærings- og udviklingsmodel
  • Indsamling og dokumentation af viden og feedback skabt i såvel formelle som uformelle settings
  • Metoder til løbende strategisk videns- og erfaringsdeling på tværs af organisationer mhp. at skalere eksisterende og skabe grundlag for nye evalueringsfund
  • Involvering af erfaringsbaseret viden i evalueringsarbejde

Oplægget vil bl.a. trække på vores erfaringer fra projekterne Fællesskaber For Alle, Opgang til Opgang og Netværk der bærer.

Deltagerudbytte:

Deltagerne kan forvente at få viden om konkrete metodiske og analytiske greb, der kan anvendes til at indfange forandringer og virksomme mekanismer i indsatser rettet mod komplekse problematikker – herunder hvordan man kan give mennesker med erfaringsbaseret viden en vigtig stemme i dette arbejde.

Deltagerforudsætninger:

Der er ikke nogen krav om forudgående viden eller kompetencer. Man kan med fordel læse op på de nævnte projekter, som der kan findes link til på www.SUS.dk, og på metoden Forandrings- og læringsfortællinger (Most Significant Change og Most Significant Learning).